Siirry pääsisältöön
Kädet muodostavat sydämen
Palvelu

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 1.8.2025 alkaen

Palvelu

Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 1.8.2025 alkaen

Oppimisen tukitoimien tarkoituksena on turvata kaikille oppilaille mahdollisuus suorittaa perusopetuksen oppimäärä erilaisista oppimisen tarpeista ja haasteista riippumatta. Tukea pyritään tarjoamaan monipuolisesti, oikea-aikaisesti sekä yksilön tarpeet ja oppimisen edellytykset huomioiden.

Mikä on oppimisen tuen uudistus?

Oppimisen tuen lainsäädännön uudistus astuu voimaan 1.8.2025. Opetushallitus on päivittänyt esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet uuden oppimisen tuen lainsäädännön mukaiseksi. Ruokolahden kunnan opetussuunnitelma on päivitetty uusien perusteiden ja lain mukaiseksi kesän 2025 aikana. Uudistus vahvistaa oppilaan oikeutta ryhmässä toteutettaviin tukimuotoihin painottaen ryhmäkohtaisten tukimuotojen järjestelyä ja johtamista. Aikaisemmin käytössä ollut kolmiportainen tuki, joka oli jaettu yleiseen, tehostettuun ja erityiseen tukeen, jää pois. Jatkossa puhutaan erityisopetuksen sijaan oppimisen edellytyksiä tukevista opetusjärjestelyistä, ryhmäkohtaisista tukimuodoista ja oppilaskohtaisista tukitoimista.

Miten uudistus vaikuttaa oppilaan tukeen?

Uudistus lisää ryhmäkohtaisten tukimuotojen painotusta. Ensisijaisina tukimuotoina tarjotaan ryhmäkohtaisia toimia, kuten opettajan antamaa yleistä ja opetuskielen tukiopetusta, erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä, koulunkäynnin ohjaajien tukea sekä joustavia pienryhmiä oppilaiden tuen tarpeiden mukaan.

Ryhmässä annettavan tuen jäädessä opettajien arvion mukaan riittämättömäksi, on oppilaalla oikeus oppilaskohtaisiin tukitoimiin.

Asioi tästä

Ehdot ja kriteerit

Miten tuen tarvetta arvioidaan?

Tuen tarpeen arviointi aloitetaan, kun opettajat toteavat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä tukemaan oppijan oppimista ja opetukseen osallistumista. Myös oppija ja hänen huoltajansa voivat tuoda esiin havaintonsa ryhmäkohtaisten tukimuotojen riittävyydestä. Opettajat arvioivat tuen tarvetta. Oppijan huoltajalla on mahdollisuus osallistua tuen tarpeen arviointiin. Tarvittaessa tuen tarpeen arviointiin osallistuu myös opiskeluhuollon ammattilaisia ja muita asiantuntijoita. Oppijan näkökulmia ja ajatuksia kuullaan ja otetaan huomioon hänen ikänsä ja kehityksensä edellyttämällä tavalla. Tuen tarpeen arvioinnin pohjalta laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Tukitoimista tehdään hallinnollinen päätös, josta käy ilmi oppilaskohtaiset tukitoimet.

Tuleeko huoltajan tehdä jotain oppimisen tuen muutosten vuoksi?

Huoltajan ei tässä vaiheessa tarvitse tehdä mitään. Tällä hetkellä tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten tuen tarvetta ja tukitoimia arvioidaan lukuvuoden 2025–2026 aikana. Lukuvuoden 2025–2026 aikana tarkistetaan perusopetuksessa kaikkien erityistä tukea saavien oppilaiden erityisen tuen päätökset. Tässä yhteydessä arvioidaan ja suunnitellaan, millaista tukea lapsi jatkossa tarvitsee. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään uuden lain mukainen tukea koskeva päätös.

Toimintaohje

Oppilaskohtaisia tukitoimia voivat olla esimerkiksi erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus osittain tai kokonaan pienryhmässä tai erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa. Lisäksi tukitoimiin kuuluvat oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä henkilökohtaiset apuvälineet. Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä ja erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa eroavat siten, että ensiksi mainittu kohdistuu yhteen tai useampaan oppiaineeseen, jolloin erityisopettaja tai erityisluokanopettaja antaa opetusta enemmän kuin puolet kyseisessä oppiaineessa. Erityisluokassa oppilas saa kokoaikaista opetusta erityisluokanopettajalta kaikkiin oppiaineisiin.

Oppilaalla on oikeus saada maksutta sellaiset apuvälineet ja tulkitsemis- ja avustajapalvelut, joita hän tarvitsee osallistuakseen opetukseen.

Oikeus tulkitsemispalveluun on oppilailla, joilla on kuulovamma, näkövamma tai puhevamma, ja jotka tarvitsevat tulkitsemispalvelua opetukseen osallistumiseksi.

Miten varmistetaan, että lapsi/nuori saa tarvitsemansa tuen?

Ruokolahden koulussa oppimista tukevat opetusjärjestelyt luovat pohjan laadukkaan opetuksen ja tuen toteuttamiselle. Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat käytössä jokaisessa opetusryhmässä. Yksilölliset tukitoimet perustuvat oppijan tosiasiallisille tarpeille. Tuen tarpeen arvioinnin yhteydessä suunnitellaan, miten oppilaskohtainen tuki toteutetaan, ja tästä tehdään tukea koskeva hallintopäätös. Sujuvalla tiedonsiirrolla varmistetaan tuen jatkuminen esimerkiksi silloin, kun oppija siirtyy seuraavalle koulutusasteelle tai vaihtaa koulua.